Samen Groener: 3.428 Belgische gezinnen realiseren een knappe besparing in energie, water en afval met een minimum aan inspanning

Omdat IKEA een positieve impact wil hebben op mens en planeet, werden de afgelopen 6 weken IKEA FAMILY leden aangespoord om met eenvoudige gewoontes thuis duurzamer te leven. Door kleine aanpassingen kunnen we met een minimum aan inspanningen honderden euro’s per jaar besparen op energie- en waterfacturen en tegelijkertijd de natuur écht een handje helpen. Samen met onze partners Ecolife en ecoRes, milieuorganisaties die streven naar een duurzame wereld door middel van ecologische gedragsverandering, bepaalden we 6 thema’s met elk 3 engagementen waarmee IKEA FAMILY leden via online coaching aan de slag konden gaan om duurzamer te leven thuis.

Online coaching rond 6 thema’s

IKEA, Ecolife en ecoRes werkten rond 6 thema’s: koken, afval, woonkamer, waskamer, slapen en badkamer. Per thema werden telkens 3 besparingstips voorgesteld, omringd met de nodige coaching om echt het verschil te maken: gebruik deksels wanneer je kookt, behoud het overzicht in de koelkast met transparante voedselopbergers, gebruik een verdeeldoos met schakelaars of gebruik een douchetimer… zijn slechts enkele voorbeelden van concrete tips. (Voor een volledig overzicht, zie: www.ikea.be/samengroener). IKEA FAMILY leden konden zelf hun resultaten opvolgen. Ecolife berekende de besparingen van elke ondernomen actie op basis van gegevens over het jaarverbruik van een gezin van 2 à 3 personen.

Een verschil maken, zonder je huis te verlaten

3.428 gezinnen schreven zich in voor de campagne. Terwijl trouwe volgers alle engagementen namen van in het begin, kwamen er wekelijks steeds meer mensen bij. In totaal werd zo 1.005.410 kWh bespaard (equivalent aan het jaarlijks verbruik van 4.685 frigo’s), verminderde de CO₂-uitstoot met 516.000 kg (of 8.607 heen-en terugritten Brussel-Amsterdam) en verbruikten we 10.690.800 liter water minder (wat gelijk is aan 4 olympische zwembaden).

Van alle thema’s was omgaan met afval het meest genomen engagement. Vooral de tips rond bewaardozen en het tegengaan van voedselverspilling werden het meest gewaardeerd. Het zijn hoopgevende resultaten die aantonen dat we met een minimum aan inspanning en het aanpassen van kleine gewoontes om thuis duurzamer te leven, zelf een steentje kunnen bijdragen.

Een werk van lange adem

Dat de Samen Groener campagne steeds meer bijval kreeg en het hoge aantal deelnemers, overtrof IKEA’s verwachtingen. Steeds meer mensen willen het gevoel hebben dat ze zelf het verschil maken. IKEA zal in de toekomst blijven aantonen dat een duurzaam leven thuis eenvoudig, mooi en niet duur hoeft te zijn. Het assortiment wordt verder uitgebreid met nieuwe producten zoals een draagbare inductiekookplaat, de ideale en betaalbare oplossing voor studenten.

Daarnaast zullen deze adviezen en oplossingen extra in de verf worden gezet in de woonwarenhuizen om zoveel mogelijk bezoekers te inspireren.

IKEA wil een positieve impact hebben op mens en planeet. Dat begint natuurlijk bij het woonwarenhuis en de medewerkers zelf. Op dat vlak neemt IKEA zelf natuurlijk ook zeer veel engagementen (voor meer info, lees hiervoor ons duurzaamheidsrapport). En we zijn nog niet klaar. We zijn nog maar net begonnen...

Infographic - Samen Groener: de resultaten

Annelies Nauwelaerts

PR Manager, IKEA België

Persberichten in je mailbox

Over IKEA Belgium

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Mons. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4.480 medewerkers.