Na de eerste goede resultaten kondigt IKEA Food nog nieuwigheden aan in België

Met onder andere een opfrissing van de restaurants, de opening van een koffiebar en een vegetarisch alternatief in de Bistro.

Zoals aangekondigd in september besteedt IKEA op dit moment bijzonder veel aandacht aan het assortiment voeding. De producten die recent aan het assortiment werden toegevoegd illustreren deze overgang naar een gezonder en duurzamer aanbod. Maar ook in de infrastructuur verandert heel wat: bij IKEA Gent werd een koffiebar geopend en er is een opfrissing gepland van alle restaurants. Ook in de Bistro zal binnenkort een vegetarisch alternatief worden gelanceerd. IKEA evalueerde hoe de nieuwigheden in de smaak vielen. Wat vooral opvalt is dat Belgische klanten erg geïnteresseerd zijn in de vegetarische alternatieven.

In september 2015 lanceerde IKEA haar nieuwe jaarthema: voeding. Enkele maanden eerder communiceerde IKEA al in de winkel dat het volledige voedingsassortiment zou worden vernieuwd. Op deze manier wilde IKEA zijn klanten aansporen om gezondere en duurzamere keuzes te maken. België heeft hiermee trouwens het voortouw genomen in de nieuwe richting die IKEA is ingeslagen op vlak van voeding. Nadat ons land een voorsmaakje kreeg van de GRÖNSAKSBULLAR vegetarische balletjes, ontving België als eerste de ASC- en MSC-certificeringen voor alle visproducten in de IKEA woonwarenhuizen.

Een goed begin...

Tijd om te evalueren hoe het nieuwe voedingsassortiment in de smaak valt. We zijn vooral trots dat Belgische consumenten de vegetarische gerechten goed ontvangen. De KÖTTBULLAR gehaktballen zijn nog steeds de favoriet, maar de GRÖNSAKSBULLAR vegetarische balletjes kunnen  op heel wat succes rekenen. Sinds de lancering in april 2015 werden er 18.388 porties vegetarische balletjes verorberd. Dat is ongeveer 11 % van de totale consumptie balletjes in de Belgische IKEA restaurants. Daarnaast werden er in de Zweedse shop 29.312 zakken vegetarische balletjes verkocht. Dankzij de GRÖNSAKSBULLAR worden er 15% meer vegetarische gerechten verkocht.

Voor IKEA is dit een zeer goed begin. Met ons nieuw voedingsassortiment kunnen onze klanten gezondere en duurzamere keuzes maken, en dat nog steeds tegen een betaalbare prijs. Wij denken dat we beantwoorden aan een bestaande vraag van onze klanten. Het succes van de vegetarische balletjes bevestigt dat”, benadrukt Merlijn Crébolder, Food Manager.

... Maar er blijft nog werk aan de winkel

Andere initiatieven kenden echter minder succes. Dat is bijvoorbeeld het geval voor het fruitwater dat de frisdrank verving in de drankfonteintjes in de restaurants. Het fruitwater bevat 50 % minder suiker per glas en enkel natuurlijke aroma's en kleurstoffen. Voorlopig lijken de klanten nog niet overtuigd van dit alternatief, we maken hier in de komende maanden zeker verder werk van.

In 2015 kochten meer dan 5 miljoen klanten voedingsmiddelen bij IKEA. Dat wil zeggen dat we een groot verschil kunnen maken voor de eetgewoontes van de Belgen. De sensibilisering van onze klanten zien wij als een van onze verantwoordelijkheden. IKEA beseft echter wel dat eetgewoontes veranderen niet altijd van een leien dakje gaat”, zegt Merlijn Crébolder.

Nieuw vanaf september: een vegetarisch alternatief in de Bistro, een koffiebar en een opfrissing van de restaurants

We willen een vegetarisch alternatief lanceren voor de populaire hotdogs in de Bistro. Een vegetarische snack als aanvulling op de vegetarische balletjes, die worden verkocht in de restaurants en Zweedse shops.

Volgens een studie van Life at Home [1] is niet alleen wát we eten belangrijk maar ook waar we eten en in welk gezelschap. Er zijn dus ook veranderingen op komst voor de restaurants. Alle IKEA restaurants krijgen een opfrisbeurt om ze een warmere en meer huislijke uitstraling te geven (behalve in de nieuwe winkels van Hasselt en Mons, die al op deze manier werden ingericht).

Bovendien krijgt België terug een wereldwijde primeur met de koffiebar die op 19 mei de deuren opende in IKEA Gent. Het is de eerste koffiebar ter wereld die enkel UTZ-gecertificeerde IKEA koffie gebruikt, die traceerbaar is tot in de plantages.

Het doel van de koffiebar is om onze klanten een gezellig moment van samenzijn aan te bieden, met een kopje koffie en een gebakje erbij. Bovendien maakt het deel uit van de Zweedse identiteit van IKEA: Fika (koffiepauze) is een traditie in Zweden. Onze medewerkers werden opgeleid door een professionele barista om heerlijke ristretto's en macchiato's te bereiden met IKEA koffie”, zegt Merlijn Crébolder.

De restaurants zijn niet de enige die een make-over krijgen. Ook de menu’s werden vernieuwd en het grootste deel van de medewerkers van IKEA Food krijgt een volledig nieuw outfit.

In de loop van het jaar zullen nog initiatieven volgen. Zo zal IKEA tijdens het mosselseizoen  de lege mosselschelpen blijven inzamelen om ze te hergebruiken bij de oesterteelt. De mosselpotten worden gemaakt van vezels uit suikerriet en ze worden na gebruik gerecycled en gecomposteerd, net als de groenteresten.

[1] Jaarlijkse studie van IKEA die zich bij haar tweede editie toespitste op de eetgewoontes van de Belgen.

Factsheet NL

PDF - 1.4 Mb

Annelies Nauwelaerts

IKEA

Persberichten in je mailbox

Over IKEA Belgium

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Mons. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4.480 medewerkers.