IKEA lanceert ‘Red de Meubelen’ en helpt klanten een tweede leven te geven aan meubelen

25% van de Belgen houdt oude meubelen thuis, 23% brengt ze naar het containerpark. Een eigen tweedehandsafdeling, workshops en een samenwerking met De Kringwinkel bieden toegankelijke oplossingen voor hergebruik en recyclage van meubelen.

Voortaan kunnen klanten terecht bij de 6 woonwarenhuizen van IKEA België om hun meubelen een tweede leven te geven of om er een nieuwe eigenaar voor te zoeken. Klanten kunnen een IKEA-meubel tweedehands aanbieden in de koopjeshoek van elk woonwarenhuis, een workshop upcycling en meubelherstel volgen, hun oude sofa laten meenemen wanneer de nieuwe thuis worden geleverd, of hun meubel herstellen met gratis reserveonderdelen. Op de parkings van de winkels in Anderlecht, Gent, Hognoul, Wilrijk en Zaventem kunnen klanten hun meubelen ook aan De Kringwinkel, Les Petits Riens of Ressourcerie du Pays de Liège schenken. Met dit aanbod werkt IKEA samen met zijn klanten verder aan een gesloten kringloop en een tweede leven voor meubelen. 25% van de Belgen geeft namelijk aan oude meubelen gewoon thuis te stockeren, 23% brengt ze naar het containerpark.

Meer meubelen in België verdienen een tweede leven
Families worden groter, kinderen verlaten het nest of een gezin verhuist. En wat met de meubelen? Soms kan een interieur aan een veranderende woonsituatie worden aangepast, maar dat is niet altijd het geval. Als meubelaanbieder en marktleider in België, wil IKEA zijn klanten tonen dat meubelen een tweede leven verdienen.

Olivier Baraille, country manager van IKEA België: “Onderzoek toont aan dat bijna een kwart van de Belgen zijn oude meubelen rechtstreeks naar het containerpark brengt. Een ander kwart stockeert ze in de garage of op zolder. Onder het motto “Red de meubelen!” zet IKEA daarom nu samen met zijn klanten de volgende stap.”

5 concrete initiatieven voor hergebruik en recyclage
Vanaf 19 juni biedt IKEA zijn klanten 5 toegankelijke oplossingen om meubelen een tweede leven te geven:

•  Verkoop ze: IKEA tweedehands
    IKEA biedt tweedehands IKEA-meubelen van klanten aan in de koopjeshoek van elk warenhuis. Klanten sturen via de website van IKEA een foto van hun oude IKEA-meubel in. Indien het meubel geschikt wordt bevonden, stelt IKEA de klant een prijs voor waaraan het meubel wordt doorverkocht in de Koopjeshoek in de winkel. De klant ontvangt dan voor diezelfde prijs een waardebon voor zijn oud meubel. (In Frankrijk heeft IKEA deze aanpak al getest, en met succes. De gemiddelde verkoopprijsbedroeg iets meer dan €29.) Aan een oud meubel kan een klant dus ook nog een centje verdienen.
  •   Vernieuw ze: workshops upcycling en meubelen opfrissen
    IKEA ontwikkelde samen met de 2 toonaangevende interieurstylistes Bieke Damen en Annick Oth een inspirerende workshop voor het herstellen, upcyclen of pimpen van oude meubelen. Leden van IKEA FAMILY kunnen zich gratis inschrijven en leren er technieken aan die ze thuis zelf op hun meubelen kunnen toepassen.
  •    Herstel ze: gratis reserveonderdelen
    Klanten kunnen in de woonwarenhuizen nog steeds gratis reserveonderdelen of schroeven en vijsjes ophalen en/of bestellen om een meubel te herstellen. De service blijkt te weinig bekend, dus IKEA zet deze extra in de kijker. Zo wordt de levensduur van een meubel verlengd, hoeft de klant geen nieuw artikel te kopen en het ook niet weg te gooien. Klanten kunnen de vijzen en schroeven ook online bestellen op www.IKEA.be, ze worden binnen de twee weken per post bezorgd.
  •   Geef ze weg: ophaling door De Kringwinkel, Les Petits Riens en Ressourcerie du Pays de Liège
    IKEA slaat de handen in elkaar met deze sociale organisaties. Vanaf 23 juni staan zij wekelijks op de parkings van IKEA Zaventem, Gent, Wilrijk (De Kringwinkel, maandagnamiddag), Anderlecht (Les Petits Riens, dinsdagnamiddag) en Hognoul (Ressourcerie du Pays de Liège, maandagnamiddag). Klanten kunnen zo bij hun bezoek aan IKEA meteen ook een tweede leven schenken aan hun oude meubelen. Bovendien steunen zij daarmee ook een sociaal tewerkstellingsproject. Om de klanten een duwtje in de rug te geven, schenkt IKEA aan de eerste 100 klanten per winkel die een meubel doneren een doe-het-zelf kit (FIXA).
  •   Geef ze terug: terugname bij thuislevering
    Klanten die gebruikmaken van de diensten van IKEA voor het aan huis leveren van een nieuwe sofa, kunnen hun oude sofa ook opnieuw meegeven met de leverancier. IKEA bekijkt dan samen met De Kringwinkel welke meubelen nog geschikt zijn om tweedehands te verkopen, de resterende stukken worden gerecycleerd.

Met deze 5 initiatieven wil IKEA zijn klanten op een laagdrempelige manier helpen om meubelen een tweede leven te geven. Zo verzamelen ze geen stof op zolder of in de garage, en belanden ze niet onnodig in het containerpark. Kleine ingrepen of aanpassingen kunnen een meubel nieuw leven inblazen, of iemand anders een plezier doen. Met dit aanbod werkt IKEA samen met zijn klanten verder aan een gesloten kringloop voor zijn producten. Klanten vinden alle informatie terug op www.IKEA.be/reddemeubelen (www.IKEA.be/sauvezlesmeubles).

Samen met klanten naar een gesloten kringloop
IKEA werkt zelf al geruime tijd aan het verminderen van zijn afval, en dat gedurende elke fase van de levenscyclus van een product. De medewerkers van IKEA sorteren in België 90% van het afval. IKEA stimuleert ook zijn klanten om hetzelfde te doen, onder meer via de ‘Groene Muur’ in iedere winkel. Daar kunnen zij spaarlampen, TL-buizen, theelichthouders en batterijen binnenbrengen. Daarnaast neemt IKEA sinds 2012 ook matrassen terug en recycleert ze.

Annelies Nauwelaerts PR Manager, IKEA Belgium
Emmelien Werbrouck Whyte Corporate Affairs